Voor iedere erfgoedliefhebber!
Wekelijks nieuwe aanbiedingen
Korting op vele producten & diensten

Art Nouveau is Back!

16 augustus 2017

Het kán je haast niet ontgaan zijn: Art Nouveau is weer helemaal terug. De ene tentoonstelling is nog niet afgelopen of de volgende wordt alweer aangekondigd. Boeken gaan massaal in herdruk en op marktplaats voor een leuk prijsje een Art Nouveau kastje op de kop tikken is er ook al niet meer bij. Waar komt die hernieuwde interesse vandaan, waarom nu? De reden waarom Art Nouveau juist nu zo populair is, is precies hetzelfde als 120 jaar geleden.

Toen de Art Nouveau ontstond, eind 19de eeuw, was de industriële revolutie in Europa in volle gang. Mechanisatie verving de arbeiders op het platte land die vervolgens en masse naar de steden trokken om voor een hongerloon in vuile fabrieken te gaan werken. In die steden ontstond daardoor al snel armoe en verkrotting, met epidemiën als gevolg. De dagen waren lang, de steden waren vies en het leven was ongelofelijk zwaar voor de gewone man.

Een ander gevolg van de industriële revolutie was massaproductie, iets waar het Engelse Art & Crafts Movement zich hevig tegen verzette. Deze beweging was ervan overtuigd dat de artistieke normen door de industrialisatie afnamen, en dat hierdoor de sociale en morele normen ook achteruit gingen. Zij pleitten ervoor de status van het ambacht te verhogen en weer degelijke voorwerpen te gaan produceren; alledaagse voorwerpen die door hun kwaliteit en ontwerp het leven van de gewone man een stukje plezieriger moesten maken. Art should be a way of life, elke man en elke vrouw verdiende het om door mooie dingen te worden omringd.

Aan de andere kant van de sociale ladder ontstond een nieuwe sociale klasse: de Nouveau Riche. Dit waren de eigenaren van de fabrieken, of handelaren die hun fortuin in de koloniën hadden gemaakt. Deze nieuwe rijken wilden graag door de oude rijken, de adel, worden geaccepteerd. Om er bij te horen, liet de één een nog exorbitanter huis bouwen dan de ander en ging men naar Parijs om te kijken wat ‘in’ was. Parijs was het centrum van de wereld in 1900, en als je wilde laten zien dat je iemand was, leefde je zoals in Parijs.

Elke man en elke vrouw verdiende het om door mooie dingen te worden omringd

De nieuwe generatie kunstenaars in Parijs verzette zich tegen de regels van de Académie des Beaux-Arts. Eeuwenlang had de Académie gedicteerd wat kunst was, en dat moest maar eens veranderen. De jonge kunstenaars gingen Nieuwe Kunst maken, Art Nouveau. Ze adopteerden het gedachtengoed van de Engelse Arts & Crafts beweging en lieten zich inspireren door de natuur en door kunst uit Japan. En omdat de nieuwe rijken de oude garde dolgraag wilde overtroeven, beschikten de jonge kunstenaars voor het eerst over financiële en creativiteit vrijheid. Deze avant-garde ging naast schilderijen en beeldhouwwerk ook  serviesgoed, lampen, vazen, meubels, sieraden, gebouwen, behang en kleding ontwerpen. Art Nouveau werd een Total Style.

Schoonheid moest de kwaliteit van het leven verbeteren. En is dat niet precies wat wij ook zo nodig hebben? Is het niet zo dat wij door global warming, de vluchtelingen crisis, alle oorlogen en ernstige ziektes ook een enorme behoefte voelen die ellende te ontvluchten en ons door schoonheid te omringen? Is het niet zo dat ook wij door goedkope massaproducten worden omringd en snakken naar iets dat níet van Xenos of Ikea komt?

Schoonheid moest de kwaliteit van het leven verbeteren

Langzaam maar zeker beginnen we ons te realiseren dat kwaliteit beter is dan kwantiteit, wordt handwerk weer gewaardeerd. We zien steeds meer food-truck festivals waar home-made brownies worden verkocht en lokaal gebrouwen speciaal-bier was nog nooit zo populair. Etsy floreert en zelfgebreide mutsen zijn hip. Musea trekken elk jaar meer bezoekers en we draaien weer LP’s…

Art Nouveau is terug omdat we het héél hard nodig hebben!

Alle blogs
olga

Olga Harmsen is eigenaar van Maison l’Art Nouveau, een projectbureau dat Art Nouveau gerelateerde projecten ontwikkelt en eigenaren van Art Nouveau panden helpt hun woning weer in originele stijl terug te brengen. Period Decorating heet dat. Op haar Blog About Art Nouveau schrijft zij o.a. over Art Nouveau architectuur en kunst. Daarnaast deelt zij op haar blog informatie over Art Nouveau wandelroutes, Apps en tentoonstellingen wereldwijd.

Olga

Meer blogs van Olga

Reacties

Sipke

05-03-2018 03:47

Leuke column Olga! Zoals je weet houd ik ook erg van de art nouveau maar geloof ik niet zo in een terugkomst van deze stijl. Er zijn idd paralellen te trekken tussen nu en het fin de siecle. Vooral de massaproductie van nu is vergelijkbaar met de ‘lelijke’ industriële producten van toen, maar uiteindelijk bleek dat juist de kunstenaars (lees: ontwerpers) die de vooruitgang omarmden erin slaagden om goed verzorgde en betaalbare producten te maken, terwijl het ambachtelijke handwerk van de eerste generatie art-nouveaukunstenaars een stille dood stierf omdat het voor de meeste mensen onbetaalbaar was. Er zou in mijn ogen nu dus weer een compleet nieuwe stijl moeten ontstaan die een antwoord biedt op de vragen van nu. Waarschijnlijk is die er al, maar zien wij hem nog niet omdat we ons richten op het verleden. Was het niet de art nouveau die juist afrekende met de historiserende stijlen? Dus nee voor mij geen “neo-art nouveau” hoeveel ik ook van de stijl houd en mijn best zal doen om wat er nog is te behouden en beschermen...

1 reactie

    Sipke says:

    Leuke column Olga! Zoals je weet houd ik ook erg van de art nouveau maar geloof ik niet zo in een terugkomst van deze stijl. Er zijn idd paralellen te trekken tussen nu en het fin de siecle. Vooral de massaproductie van nu is vergelijkbaar met de ‘lelijke’ industriële producten van toen, maar uiteindelijk bleek dat juist de kunstenaars (lees: ontwerpers) die de vooruitgang omarmden erin slaagden om goed verzorgde en betaalbare producten te maken, terwijl het ambachtelijke handwerk van de eerste generatie art-nouveaukunstenaars een stille dood stierf omdat het voor de meeste mensen onbetaalbaar was. Er zou in mijn ogen nu dus weer een compleet nieuwe stijl moeten ontstaan die een antwoord biedt op de vragen van nu. Waarschijnlijk is die er al, maar zien wij hem nog niet omdat we ons richten op het verleden. Was het niet de art nouveau die juist afrekende met de historiserende stijlen? Dus nee voor mij geen “neo-art nouveau” hoeveel ik ook van de stijl houd en mijn best zal doen om wat er nog is te behouden en beschermen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 Erfgoedvoordeel - Website laten maken door Brandpepper

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de nieuwste aanbiedingen en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere twee weken.

* verplicht